در این مقاله می خواهیم درباره ثبت برند و یا همان ثبت علامت تجاری صحبت کنیم. اینکه چه مراحلی برای ثبت برند وجود دارد و یا برای ثبت برند چه مدارکی لازم است. همچنین درباره هزینه لازم ثبت برند و مراحل ثبت برند به تفصیل صحبت خواهیم کرد. در مقاله ” علامت تجاری ” به تعریف آن و انواع آن پرداختیم و گفتیم که علامت تجاری چه خصوصیاتی باید داشته باشد.

بیشتر بدانید :

علامت تجاری

حق استفاده انحصاری از علامت تجاری فقط به کسی تعلق می گیرد که آن را به ثبت رسانده است  . ثبت علامت تجاری که در ایران با ثبت برند شناخته می شود کاملا اختیاری است مگر در مواردی که قانون ثبت آن را الزامی دانسته باشد . به عنوان مثال ، برای جلوگیری از تقلب و تقلید و تسهیل نظارت در ساخت کالاهایی که برای مصرف مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود، نصب و ثبت اجباری علامت صنعتی بر روی تمام اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی الزامی است.

تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مشروحه در ماده ۵ اعم از آنکه در داخل ایران و یا در خارج ساخته و وارد کشور شده و در بازار تحت اسم مشخصی با نصب برچسب به معرض فروش قرار می گیرند باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بوده و در روی برچسب نکات زیر تصریح گردد :

  • نام تجاری و نشانی سازنده جنس با قید کشور مبدا.
  • شماره ثبت علامت در ایران .
  • از زمان اعلام وزارت بهداشت ، شماره و تاریخ اجازه وزارتخانه مزبور برای ساختن یا به معرض فروش گذاشتن در ایران نیز الزامی است.
  • علائمی که برای اجناس ساخت ایران انتخاب می شوند و دارای کلمات یا عبارات تفننی می باشند باید به حروف فارسی نوشته شده و استعمال علامت به حروف خارجی به شرطی مجاز دانسته شده که با حروف ریز نوشته شده و کلمات ساخت ایران به آن اضافه گردد .

کلیه کارخانه های داخلی یا خارجی مقیم ایران و همچنین شعبات و نمایندگان تجارتخانه ها و تولیدکنندگان و واردکنندگان به طور عموم مکلف به رعایت موارد مذکور می باشند.

نصب و ثبت اجباری علائم در موارد زیر ، در صورتی که به طور مستقیم از خارج بوسیله آزمایشگاه با کارخانه با فروشنده اختصاصی آنان وارد نشود از اجرای ثبت برند و ثبت علامت در ایران الصاق برچسب نامبرده معاف می باشد.

  • نمونه هایی که عبارت (نمونه) روی آن قید شده و فروش آن ممنوع باشد .
  • اجناسی که مستقیما برای مصارف خصوصی که زیادتر از مصرف شخصی نباشد به ایران وارد شود ، برچسب موصوف در آیین نامه باید به نحوی بر روی کالا نصب شود که نتوان آن را از روی جلد یا ظروفی که در آن کالا به معرض فروش گذاشته می شود به سهولت برداشت و تنظیم برچسب باید به طریقی باشد که نام کشور مبدا و نام و نشانی سازنده و علامت و شماره ثبت برند و از هنگامی که وزارت بهداشت اعلام می کند ، شماره و تاریخ اجازه فروش در ایران خوانا باشد.
  • ضمنا نوشته های مذکور بر روی برچسب کالاها ممکن است به زبان خارجی یا ایرانی یا هر دو باشد. یکی دیگر از موارد قانون ثبت شرکت و ثبت برند اجباری ۲۹ خرداد ۱۳۳۴ در امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی و قانون ۲۲ تیرماه ۱۳۴۶ با اصلاحات بعدی راجع به مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی می باشد که ثبت داروهای اختصاصی و کسب پروانه از وزارت بهداشت را تحت شرایط مندرج در مواد مذکور الزامی دانسته و مجازات جزایی نیز برای متخلفين پیش بینی نموده است .

تقاضای ثبت برند و علامت باید در اظهار نامه ثبت علامت بازرگانی در سه نسخه روی نمونه های چاپی از طرف متقاضی با وکیل وی تهیه و تسلیم گردد .

اظهارنامه مذکور باید دارای تاریخ و امضا بوده و حاوی نکات زیر باشد:

  • امضا کننده اظهارنامه ، صاحب علامت .
  • اقامتگاه قانونی (شخص حقیقی یا حقوقی ).
  •  رشته تجارت با نوع صنعت اسم و اقامتگاه اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ و اخطار را دارند.
  • شرح و توصیف علامت مثلا اگر نوشابه به نام کوثر باشد عبارت کوثر در وسط ذوزنقه با تصویر بیضی دربالای ذوزنقه با تصویر بیضی دربالای ذوزنقه نوشته می شود.
  • طرز مخصوص استفاده از علامت مانند اینکه قید شود به وسایل مختلف به هر شکل و رنگ و اندازه و نوع چاپ.

اظهارنامه باید دارای ضمایم زیر باشد:

  • نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالت نامه در صورتی که تقاضا به توسط وکیل به عمل آید.
  • ده عدد نمونه علامت به طریقی که استعمال می شود به علاوه نمونه های اضافی به تعداد یک نمونه برای هر طبقه اضافی که در خواست می شود.
  • درخواست کننده باید بر روی هر اظهار نامه یک نمونه علامت را الصاق و آن را امضا نماید ، نمونه سوم در موقع ثبت برند بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت الصاق می شود.
  • علامتی که برجسته یا گود در روی شی ای نشان داده می شود بر روی کاغذ نقش خواهد شد. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند.
  • بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا مهر شعبه ثبت شرکت ها و علائم تجارتی و اختراعات زده می شود، به طریقی یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بر روی صفحه قرار گیرد.
  • یک کلیشه برای چاپ علامت و به طور وضوح ( ابعاد کلیشه مزبور نباید از ۱۰ سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند ) در صورت که علامت عبارت از یک یا چند کلمه بوده و دارای هیچ گونه تصویر و حروف مخصوصی نباشد تقاضا کننده مجبور به ضمیمه کردن کلیشه نخواهد بود.
  • در صورتی که برند در خارج به ثبت رسیده باشد تسليم رونوشت گواهی شده از طرف اداره صادر کننده آن به زبان اصلی به انضمام ترجمه غیر رسمی آن به فارسی به مسئولیت تقاضا کننده الزامی است.

سازمان ثبت اختراعات و علامت تجاري پس از دریافت اظهارنامه ، نحوه تنظیم آن را با مقررات تطبيق، و مراتب را در دفتر ثبت می کند سپس نسخه دوم اظهارنامه را امضا و مهر نموده به متقاضی به عنوان رسید مسترد می دارد .

سازمان ثبت اختراعات و علامت تجاري مکلف است که ظرف ۱۵ روز اظهارنامه و سایر مدارک مذکور را مورد بررسی قرار داده و چنانچه نواقصی در آنها مشاهده نماید مراتب را جهت رفع نقص به متقاضی ابلاغ کند.

اما در صورت کامل بودن اظهارنامه ، علامت مورد تقاضا را به ثبت رسانیده و مراتب را در روزنامه رسمی با قید نام و نشانی صاحب علامت و کالاهایی که در آنها از علامت استفاده می شود آگهی نماید.

در صورتی که ظرف ۳۰ روز از تاریخ نشر آگهی اعتراضی از طرف اشخاص ذینفع به عمل نیاید، اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت برند رسانیده و گواهی ثبت علامت یا همان گواهی ثبت برند را به درخواست کننده تسلیم می نماید.

سازمان ثبت اختراعات و ثبت برند و علامت تجاری  ظرف ۳۰ روز پس از ثبت برند، آگهی مجدد در روزنامه رسمی منتشر می نماید که باید حاوی کلیه نکات مندرج در ماده ۱۱ آیین نامه باشد. قانونگذار به اداره ثبت و اشخاص ثالث ذينفع حق داده که چنانچه علامت مخالف مقررات قانونی به ثبت رسیده باشد ، براساس مواد ۱۶  تا ۲۳ قانون  ثبت اختراعات و علامت تجاری اعتراض را مطرح نماید و به دعاوی مطروحه مربوط به علامت تجاری در دادگاههای تهران با رعایت مواد ۴۶ قانون ثبت اختراعات و علامت تجاری ( ۶۳ و ۶۴ و ۶۵) رسیدگی می شود.

اعتبار علامت تجاری از تاریخ تسليم اظهارنامه به مدت ۱۰ سال می باشد و صاحب علامت می تواند پس از انقضای مهلت مزبور ظرف ۶ ماه به تمدید یا تجدید ثبت برند خود اقدام کند.

هزینه ثبت برند:

  • حق الثبت اظهارنامه علامت برای متقاضیان غیرایرانی بدون احتساب بهای ورقه یکصد هزار ریال .
  • حق الثبت علامت ، قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان ایرانی مقطوعا بیست و هشت هزار ریال .
  • حق الثبت علامت ، قطع نظر از عده طبقات محصول برای متقاضیان غیرایرانی مقطوعا یک میلیون و دویست هزارریال .
  • برای هر طبقه محصول اگرچه منحصر به فرد باشد بابت هر طبقه اضافی برای متقاضیان ایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه وحق الثبت علامت پنج هزار ریال .
  • برای هر طبقه محصول اگر چه منحصر به فرد باشد بابت هرطبقه اضافی برای متقاضیان غیرایرانی علاوه بر حق الثبت اظهارنامه و حق الثبت علامت سی هزار ریال .
  • حق الثبت معاملات و انتقالات مربوط به علامت مطابق تعرفه حق الثبت اسناد رسمی خواهد بود.

اعتراض به ثبت برند :

اشخاص ذیل می توانند به علامتی که تقاضای ثبت آن شده با به ثبت رسیده باشد، اعتراض کنند :

  • کسانی که برند ثبت شده را علامت تجاری خود بدانند.
  • کسانی که برند ثبت شده را با علامت خود به اندازه ای شبیه بدانند که مصرف کنندگان عادی را دچار اشتباه نماید.

اعتراض قبل از ثبت علامت تجاری :

  • ۳۰ روز بعد از انتشار آگهی، شعبه ثبت شرکتها و علائم تجاری مکلف است در صورت عدم اعتراض، علامت را به ثبت برساند.
  • چنانچه کسی معترض باشد، باید قبل از ثبت برند در ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ نشر آگهی ، نامه اعتراض خود را با قید نام، شهرت، شغل و اقامتگاه به انضمام دلائل و مدارک مثبت ادعا به اداره ثبت اختراعات و علامت تجاری تقدیم نماید.
  • اگر برند و علامت تجاری قبلا به اسم او ثبت نشده باشد باید مطابق حكم ذیل ماده ۱۶ اداره ثبت اختراعات و علامت تجاری تقاضای ثبت بند خود را نیز بنماید .
  • اداره ثبت اختراعات و علامت تجاری مکلف است به موجب ماده ۵۴ قانون ثبت اختراعات و علامت تجاري که می گوید: تا ۱۰ روز تاریخ وصول اعتراض نامه ، شعبه ثبت علامت تجاری و اختراعات باید آن را به اقامتگاه درخواست کننده ثبت با اشخاصی که به موجب ماده ۴۶ معین می شود ابلاغ کند، اقدام نماید. همچنین ، طریقه ابلاغ اعتراض نامه همان است که در آیین دادرسی مدنی برای ابلاغ دادخواست و اوراق قضایی مقرر گردیده است .
  • اداره مالکیت صنعتی اعتراض معترض به اظهارنامه ثبت برند را طی ابلاغیه ای با عنوان ” اخطار اداری به متقاضی ثبت برند ” ارسال و ابلاغ می کند تا وی ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ رویت اخطار، تمکین یا عدم تمکین خود را نسبت به اعتراض وارده کتبا به اداره مزبور اطلاع دهد.
  • در ضمن ، در ابلاغ نامه باید به طور صریح به ابلاغ شونده اخطار شود که اگر به اعتراض معترض تسلیم می گردد ، درخواست ثبت برند را مسترد کند. بدین ترتیب پس از اعلام قبولی یا تسلیم درخواست کننده ثبت به اعتراض معترض، به استناد ماده ۵۵ قانون  ثبت اختراعات و علامت تجاری درخواست متقاضی مسترد شده و مراتب کتبا به معترض به عنوان پاسخ اعتراض اعلام می شود. چنانچه علامت مورد نظر معترض قبلا توسط دیگری به ثبت نرسیده باشد براساس اظهارنامه ای که حین اعتراض و بر طبق ماده ۵۳ آیین نامه یاد شده تقدیم نموده ، نسبت به ثبت علامت وی اقدام می گردد.
  •  حالا اگر برخلاف روش فوق ، درخواست کننده به اعتراض وارده قبول نکند، در این صورت معترض ثبت تا ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ اعتراض به درخواست کننده ، فرصت قانونی خواهد داشت تا به موجب ماده ۵۶ قانون ثبت اختراعات و علامت تجاری با تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی تهران (شهرستان تهران) از محکمه صالح علیه متقاضی ثبت ، دادخواهی کند.
  • بدین شکل ، دادگاه وارد رسیدگی شده و در صورت لزوم مراتب را به کارشناسی  رسمی ارجاع می نماید تا با بررسی علامت  ، نقطه نظر خود را اعلام کند.
  • در نهایت اداره  ثبت اختراعات و علامت تجاری ، طبق حکم قطعی دادگاه اقدام می نماید ، ولی اگر معترض در ظرف مهلت مذکور طرح دعوی ننماید اداره مالکیت صنعتی علامت متنازع فيه را پس از احراز گواهی دفتر دادگاه عمومی تهران مبنی بر عدم تقدیم دادخواست از طرف معترض، به اسم معترض عليه ثبت می کند.
  • چنانچه معترض نتواند تمام اسناد و مدارک خود را به دادخواست ضمیمه نماید به تقاضای او رئیس دادگاه در صورت لزوم مهلتی که بیش از ۶ ماه نباشد خواهد داد .

اعتراض بعد از ثبت برند:

چنانچه شخص ذینفع متوجه آگهی تقاضای ثبت نشود با آنکه پس از ثبت برند ، علامت به نحوی باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه بیندازد به موجب ماده ۲۲ قانون ثبت اختراعات و علامت تجاري ذینفع می تواند تا ۳ سال از تاریخ ثبت ، اعتراض خود را به اداره ذیصلاح تقديم نماید.

بدیهی است بعد از انقضای مدت مذکور اعتراض به علامت تجاری و اختراع پذیرفته نمی شود، مگر در دو مورد ذیل:

  •  در صورتی که معترض ثابت کند که معترض عليه (صاحب علامت ثبت شده ) در حین ثبت عالم به این بوده که علامت را شخص معترض یا کسی که به معترض علامت را انتقال داده قبلا به طور مستمر استفاده کرده است.
  • در صورتی که معترض عليه (صاحب علامت ثبت شده ) ثابت نماید که معترض قبل از انقضای مدت ۳ سال فوق از ثبت برند اطلاع داشته است که در این صورت اعتراض معترض پذیرفته نخواهد شد.

معترض به ثبت برند ، اعتراض نامه خود را به دادگاه عمومی تقدیم نموده و طی آن تقاضای ابطال علامت تجاری یا ورقه اختراعی را که در ایران به ضرر او به ثبت رسیده است ، می نماید .

اعتراض به دلیل رد تقاضای ثبت علامت تجاری :

اعتراض به اداره مالکیت صنعتی به دلیل رد تقاضای ثبت برند بنا به ماده ۷ قانون ثبت اختراعات و علامت تجاری، متصدی شعبه ثبت برند باید تا ۱۵ روز از تاریخ وصول اظهارنامه و ضمائم ، نسبت به قبول یا رد آن اتخاذ تصمیم نماید و چنانچه تقاضای ثبت برند متقاضی رد شود ( مثلا از جمله علائم ممنوعه ) باید مراتب با تصریح علل رد تقاضا به متقاضی ابلاغ گردد . شخص معترض می تواند ظرف مدت 10 روز از تصمیم مزبور به دادگاه عمومی شکایت کند .

ضمنا حكم دادگاه قابل تجدید نظر و فرجام می باشد. چنانچه حکم قطعی راجع به ثبت علامت از مرجع ذیصلاح صادر گردد اداره مالکیت صنعتی مکلف است طبق ماده ۸ قانون  ثبت اختراعات و علامت تجاری تا ۱۵ روز از تاریخ تقدیم رونوشت مصدق حکم دادگاه نسبت به ثبت برند اقدام کرده و گواهی رسمی به تقاضا کننده بدهد.

دعاوی ثبت علامت تجاری :

رسیدگی به دعاوی مربوط به مالکیت صنعتی علامت و اختراعات اعم از حقوقی یا کیفری در دادگاه عمومی تهران انجام می شود. هر چند که جرم در خارج از تهران واقع ، کشف و یا متهم خارج از تهران دستگیر شده باشد که پرونده امر پس از تشکیل به دادگاه عمومی تهران ارجاع می گردد.

در صورتی که حین رسیدگی جزایی ، متهم برای دفاع از خود ادعای مالکیت علامت تجاری یا اختراع را بنماید دادگاه کیفری به این امر نیز رسیدگی می کند.

در مواردی که محصولات موجود در فروشگاهی حاصل از ثبت برند یا اختراع کسی باشد ، مالک علامت یا صاحب ورقه و یا قائم مقام قانونی آنان می توانند به دادگاه عمومی محلی که محصولات مورد ادعا در آن محل واقع شده تقاضای تامین دلیل و تهیه صورت مشروحی از کالا و همچنین محصولات مذکور را بنمایند ، و در صورتی که محصولات مورد ادعا در گمرک باشد اجرای قرار به وسیله مامورین گمرک انجام خواهد شد.

پس از تقاضای تامین دلیل یا توقیف ، مدعی باید به دادگاه ذیصلاح دادخواست تقدیم کرده و رونوشت مصدق ثبت برند با گواهی نامه ثبت اختراع را نیز به آن ضمیمه نماید .

اگر مالک علامت و یا ورقه اختراع تقاضای توقیف محصولات مذکور را نماید باید تضمین کافی بدهد تا در صورت لزوم خسارت وارده به خوانده و منافع ممكن الوصول از محل مزبور جبران گردد .

در دعاوی مطروحه راجع به حقوق حاصل از ثبت برند یا حق ثبت اختراع دادگاه مکلف است بنا به تقاضای معترض قرار تامین دلیل یا توقیف محصولات تقلبی یا تقلیدی را صادر نماید ولی دادگاه می تواند قبل از صدور قرار، تضمین کافی در مورد قرار توقیف با دستور موقت از تقاضا کننده بخواهد تا خسارات احتمالی وارده به طرف مقابل و منافعی که شخص معترض از آن احتمالا محروم می شود ، جبران گردد .

در صورتی که مدعی تا ۱۰ روز از تاریخ صدور قرار توقیف مندرج در ماده ۶۳ آیین نامه و رعایت موارد مندرج در قانون آیین دادرسی مدنی اقامه دعوی نکند صورت مشروحی که از محصولات برداشته شده با توقیفی که به عمل آمده باطل و كان لم يكن می گردد و مدعی مسئول جبران خسارت وارده و تفویت منفعت طرف مقابل خواهد بود.

در نتیجه، اگر کسی مهر، تمبر یا علامت شرکت ، موسسه ، اداره دولتی ، یا نهاد انقلاب اسلامی را جعل کرده و یا با علم به جعل یا تزویر، از آن استفاده کند علاوه بر جبران خسارت وارده، به مجازات مقرر در ماده 525 قانون مجازات اسلامی خواهد شد.

قوانین مربوط به جعل برند یا علامت تجاری :

طبق ماده ۱۲۲ هر کس علامت تجاری ثبت شده در ایران را با آگاهی جعل کند یا با آگاهی به مجعول بودن از آن استفاده کند یا در روی اوراق و اعلانات یا روی محصولات قرار دهد یا با آگاهی به مجعول بودن به فروش برساند یا به الحاق یا کسر یا تغییر قسمتی از خصوصیات آن تقلید کند به گونه ای که سبب فریب مشتری شود ، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد.

طبق ماده ۱۲۳ هرکس محصولی را که دارای علامت مجعول یا تقلیدی بوده و یا دارای علامتی است که به ناحق از آن استفاده شده باشدو آن را از ایران صادر و یا به مملکت وارد کند ، به حبس از سه ماه تا سه سال محکوم می شود .

طبق ماده ۱۲۴ اشخاص ذیل به حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد:

  •  کسانی که علامت تجاری اجباری را در روی محصولی که اجبارا باید دارای آن علامت باشد استفاده نکنند . به کسانی که با آگاهی محصولی را به معرض فروش گذاشته یا بفروشند که باید به اجبار دارای علامت باشد اما علامت نداشته باشد.
  • طبق ماده ۱۲۵ هر کس نظر به مقام فنی یا به مقام امانت داری خود از اسرار مربوط به اختراع یا طرز اجرای اختراعی مطلع شده و آن را  افشاء یا به طریق دیگری از آن سوء استفاده نماید به یکسال حبس محکوم خواهد شد.

ملاحظه می شود که در مواد فوق قانونگذار اعمالی را که باعث سوء تفاهم و گمراهی استفاده کنندگان از علائم شده و سبب رقابت نامشروع شود قابل تعقیب و مجازات دانسته است .

ضمنا اشخاص زیان دیده می توانند با استناد به مواد ۳۲۸ و ۳۳۱  و همچنین ماده ۱ علاوه بر ضرر و زیان مادی تقاضای خسارت معنوی را نیز از فاعل زیان بنمایند.

از طرفی دیگر، به موجب ماده ۴۹ قانون ثبت علائم تجاری که مقرر می دارد که در مورد خساراتی که خواه از مجرای حقوقی و خواه از مجرای جزایی در دعاوی مربوط به اختراعات و علائم تجاری مطالبه می شود خسارات شامل ضررهای وارده و منافعی خواهد بود که طرف از آن محروم شده است .

چنانکه گفته شد، مدعی می تواند از دادگاه صلاحيتدار تقاضای صدور تامین دلیل یا توقیف محصولات تقلبی و تقلیدی با تقاضای صدور قرار دستور موقت نسبت به عدم ساخت یا فروش یا ورود اجناس تقلبی با تقلیدی را بنماید و دادگاه باید در مورد توقیف محصولات با صدور قرار و دستور موقت نسبت به عدم ساخت یا فروش اجناس تقلبی با تقلیدی اقدام نماید .

همچنین مرجع مزبور می تواند قبل از صدور قرار از تقاضا کننده تضمین کافی بخواهد تا جایی که اقتضا می کند از محل آن، کلیه خسارات وارده برطرف و منافع فوت شده احتمالی، جبران شود .

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری :

1- شخصیت حقیقی

• کپی شناسنامه و کارت ملی مالک
• نمونه آرم یا لوگو تایپ نوشتاری برند (اختیاری)
• اگر برند لاتین باشد یا حتی ریشه عربی داشته باشد داشتن کارت بازرگانی الزامی است.
مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، کسب، جواز کارگاهی یا صنعتی )
• اطلاعات تماس

2- شخصیت حقوقی :

• کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان حق امضا
• روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات هیئت مدیره شخص حقوقی
• نمونه آرم یا لوگو و تایپ نوشتاری برند (اختیاری)
• اگر برند لاتین باشد یا حتی ریشه عربی داشته باشد داشتن کارت بازرگانی الزامی است.
مجوز فعالیت ( پروانه بهره برداری، کسب، جواز کارگاهی یا صنعتی)
• اطلاعات تماس

مراحل ثبت برند:

1- استعلام برند

2- ثبت نام و فعالسازی در سامانه مالکیت معنوی

3- ارسال اظهارنامه

4- آگهی نوبت اول و تشکیل پرونده

5- انتشار آگهی تقاضای برند در روزنامه رسمی

6- صدور شماره ثبت برند

7- انتشار آگهی رسمی برند در روزنامه رسمی

8- دریافت گواهی نامه ثبت علامت تجاری

انتظار می رود که با خواندن این مقاله با ثبت برند و قوانین آن آشنا شده باشید. اگر در بخشی از متن به ابهام برخوردید یا نتوانستید ثبت علامت تجاری و ثبت برند خود را انجام دهید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس 45518-021 و 09120253390 با مشاوران ما تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی بازرگان با روی باز پذیرای سوالات شما هستند.