اگر بخواهید کار واردات یا صادرات انجام دهید اولین کلمه‌ای که به گوشتان می‌خورد کارت بازرگانی خواهد بود. برای دریافت کارت بازرگانی و صدور کارت بازرگانی مراحل و مدارکی لازم است که در این مقاله آنها با جزییات کامل بیان می کنیم. هر فرد یا شرکتی که بخواهد واردات و صادرات کالاهای مجاز داشته باشد نیاز به کارت بازرگانی دارد. کارت بازرگانی به وسیله اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران صادر می شود. لازم به ذکر است که هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) می توانند برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند. این کارت برای افراد، به صورت کارت بازرگانی حقیقی و برای شرکتها به صورت کارت بازرگانی حقوقی صادر می‌شود.

در این مقاله سعی داریم تا به تعریف کارت بازرگانی ، شرایط اخذ کارت بازرگانی، مدارک لازم جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و مدارک لازم جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی  و مراحل دریافت کارت بازرگانی در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند بپردازیم. همچنین تلاش کردیم تا تمام مراحل صدور و تمدید کارت بازرگانی را در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند را به صورت تصویری برای شما آماده سازی کنیم. به این ترتیب خود به راحتی می توانید کارت بازرگانی خود را صادر یا تمدید نمایید.

همچنین مشاوران ما در تمامی ساعات کاری پاسخگوی هرگونه سوال در زمینه اخذ کارت بازرگانی و راهنمایی در باره مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی هستند. پس اگر در مرحله ای به مشکل برخوردید و با دیدن آموزش تصویری راهنمای صدور یا تمدید کارت بازرگانی نتوانستید درخواست خود را مبنی بر صدور و یا تمدید کارت بازرگانی خود به اتمام برسانید کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس 88323274-021  و 09120253390 با مشاوران ما تماس بگیرید.

 

چرا باید کارت بازرگانی گرفت؟

ممکن است برایتان سوال پیش آید که کارت بازرگانی برای چه فعالیت هایی و برای چه کسانی الزامی است؟ چه مدارک و شرایطی باید برای دریافت کارت بازرگانی داشته باشیم؟ قبل از اینکه به این پرسش ها و سایر پرسش های مشابه پاسخ دهیم لازم است تا اطلاعاتی در زمینه کارت بازرگانی و اتاق بازرگانی به شما ارائه دهیم.

اتاق های بازرگانی در ایران، نقش اجرایی داشته و سخنگوی بخش خصوصی به شمار می روند. در تهران، بیش  از ۱۸ هزار شخص حقیقی یا حقوقی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هستند. این افراد برای انجام فعالیت های وارداتی و صادراتی، باید کارت بازرگانی داشته باشند. داشتن کارت بازرگانی ، حیثیت تجاری و صنعتی بوده و برای پیشرف و گسترش کسب و کار بسیار حائز اهمیت است. در ضمن کارت بازرگانی به عنوان یک برگ برنده برای متقاضیان اخذ ویزای شنگن و مولتی پل ۵ ساله کانادا که طرفداران زیادی دارد محسوب می شود.

از جمله فعالیت های عمده اتاق بازرگانی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • ارتباط و همکاري با اتاقهاي بازرگاني و صنايع و معادن ساير کشورها
  • صدور گواهی مبدا
  • تائید اسناد تجاری
  • صدور و تمديد کارت بازرگاني و عضويت اتاق بازرگانی
  • انجام امور ویزای تجاری
  • برگزاري دوره هاي آموزشي درباره بازرگاني خارجي و امور مالياتي
  • ارائه خدمات مشاوره در زمينه های مسائل مرتبط با بازرگانی خارجی و بازاریابی کالاهای صادراتی و سرمايه گذاري خارجي در ايران و …
  • ارائه تسهيلات جهت شرکت در نمايشگاههاي داخلي و خارجي
  • و …

لازم به ذکر است که فعالیت های اتاق بازرگانی بسیار زیاد است و در این مقاله نمی گنجد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی تهران  مراجعه کنید.

عضویت در اتاق بازرگانی، شرط سنی یا شرط تحصیلی خاصی ندارد.  اما برای اخذ کارت بازرگانی ، شرایط و مدارکی نیاز دارد که در این مقاله ارائه خواهد شد.

کارت بازرگانی چیست؟

بنا به قوانین گمرکی، کارت بازرگانی مجوزی است که هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن واردات و صادرات انجام دهد. در واقع هر فردی که بخواهد فعالیت های تجاری از قبیل ثبت سفارش و ترخیص کالا ، واردات از مناطق آزاد و صادرات کلیه کالاهای مجاز را انجام دهد نیاز به کارت بازرگانی دارد.

صدور کارت بازرگانی در صورتی انجام می شود که بازرگان در اتاق بازرگانی محل زندگی خود عضو شده باشد یعنی قبل از درخواست کارت بازرگانی باید کارت عضویت در اتاق بازرگانی داشته باشد.

در صورتی که درخواست صدور کارت بازرگانی برای یک شرکت یا موسسه داده باشید بایستی آن موسسه یا شرکت آن نیز کد اقتصادی داشته باشند. لازمه داشتن کد اقتصادی اینست که آن شرکت یا موسسه در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده باشد و همچنین پلمپ دفاتر سالیانه برای آن شرکت انجام شده باشد.

کارت بازرگانی برای یک موسسه یا شرکت به نام مدیر مسئول آن موسسه یا شرکت صادر خواهد شد. تاجرانی که درخواست صدور کارت بازرگانی دارند ، بایستی در فرم های موجود در اتاق بازرگانی شهر محل فعالیت خود ، اطلاعات مربوط به تجارت خود را وارد نمایند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوند.

نکته قابل توجه آن است که کارت بازرگانی برای تاجران و شرکت های خارجی در صورتی صادر می شود که معامله متقابل داشته باشند . به عبارت دیگر ، زمانی به تاجران خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آنها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه دهد در کشور آنها فعالیت تجاری و بازرگانی داشته باشند.

کاربردهای کارت بازرگانی :

همان طور که قبلا گفتیم، داشتن کارت بازرگانی یک حیثیت تجاری و صنعتی بوده و نقش مهمی در دریافت ویزای شنگن یا مولتی پل کانادا یا افزایش امتیاز متقاضیان مهاجرت و کارآفرینی به نیوزلند، استرالیا، کانادا و سایر کشورهای مهاجر پذیر جهان دارد. اگر چه شرط لازمو کافی ای  برای دریافت ویزا نیست.

داشتن کارت بازرگانی نشاهنده این است که شما یک فعال بازرگانی و اقتصادی ثبت شده و رسمی هستید و از اعتبار خاصی برخوردار  بوده و فعالیت های شما، راستی آزمایی گردیده است.

تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که شرایط دریافت کارت بازرگانی را دارند ، قادر هستند تا درخواست خود را برای دریافت این مجوز ثبت کرده و مدارکی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را در اختیار واحد عضویت اتاق بازرگانی در استان مورد نظر خود  قرار دهند.

متاسفانه این روزها شاهد صدور کارت بازرگانی جعلی یا صوری یا کارت بازرگانی اجاره ای و سوء استفاده از کارت بازرگانی یا صدور کارت بازرگانی برای پیرمردها و پیرزن ها برای فرار مالیاتی هستیم.

در موارد زیر داشتن کارت بازرگانی الزامی بوده و افراد برای فعالیت در این حوزه ها نیازمند به داشتن کارت بازرگانی هستند .

  • صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی
  • واردات از مناطق آزاد
  • صدور ویزای تجاری
  • صدور گواهی مبدا
  • ارتباط با تجار خارجی
  • تبادل اطلاعات تجاری در سطح جهانی
  • شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی داخلی و خارجی
  • صادرات و واردات کالا بصورت تجاری
  • حق العمل کاری در گمرک
  • ثبت سفارش و ترخیص کالا
  • ثبت علایم تجاری و برندهای غیر فارسی

 

انواع کارت بازرگانی

در ایران 5 نوع کارت بازرگانی وجود دارد که آنها را با توجه به کاربرد هایشان دسته بندی می کنیم :

  • کارت بازرگانی تجاری : معمولا اکثر کارت های بازرگانی تجاری هستند و از آن برای ثبت سفارش ، ترخیص کالا ، صادرات و واردات کالا استفاده می شود .
  • کارت بازرگانی خدماتی : این نوع کارت معمولا برای افراد حقوقی که مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت خدماتی دارند صادر می شود .
  • کارت بازرگانی موردی: این نوع کارت هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی فقط برای یکبار ترخیص کالا صادر می شود .
  • کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی: این کارت برای اشخاص حقوقی صادر می شود که دارای مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت تولیدی هستند .
  • کارت بازرگانی شرکت های تعاونی : همانطور که مشخص هست این کارت برای شرکت های تعاونیست و از اتاق های تعاون دریافت می شود.

 

چه کسانی از دریافت کارت بازرگانی معاف هستند؟

افرادی که در لیست زیر وجود دارند یا افرادی که هر ساله دولت اعلام و به اتاق بازرگانی معرفی می کند، از دارا بودن کارت بازرگانی ، معاف هستند:

  • شرکت های تعاونی مرز نشینان
  • ملوانان ایرانی
  • پیله وران
  • کارگران ایرانی شاغل درخارج از کشور
  • کالاهایی که صدور آن ها به تشخیص گمرک برای فروش نیست.

 

در چه صورتی کارت بازرگانی ابطال اجباری می شود؟

چنانچه پس از صدور کارت بازرگانی معلوم شود که دارنده این کارت، حائز شرایط یک یا چند بند نبوده باشد، کارت باطل می گردد.  وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز می تواند نسبت به ابطال کارت اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین در صورتی که  فردی مرتکب قاچاق شود، طبق ماده 30  قانون گمرک، به محکومیت موقت یا دائم عضویت در اتاق و ابطال کارت، محکوم خواهد شد.

 

شرایط تمدید و دریافت کارت بازرگانی ۵ ساله ویژه

برای دریافت کارت بازرگانی پنج ساله ویژه مخصوص واحدهای تولیدی در سراسر کشور، متقاضی باید پروانه بهره برداری معتبر از یکی از وزارتخانه های نفت، نیرو، بهداشت، صمت، کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته و تعهدنامه کتبی مبنی بر پرداخت حقوق حقه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را هر سال در زمان مقرر شده، ارائه کند.

اگر متقاضی شرایط ذکر شده را نداشته باشد و به تعهدات خود عمل نکند، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نسبت به غیر فعال سازی کارت، اقدام می کند.

شاخص های احراز صلاحیت و اهلیت حرفه ای متقاضیان دریافت کارت بازرگانی ( بر اساس بخشنامه 783/90/60  مورخه 16/04/94 ویزر محترم صنعت، معدن و تجارت )

لازم به ذکر است که پیش از هرگونه اقدامی برای دریافت کارت بازرگانی،  باید بدانید که آیا صلاحیت دریافت کارت بازرگانی را دارید یا خیر. اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی طی یک اطلاعیه ، ضوابط احراز صلاحیت برای صدور کارت بازرگانی متقاضیان را اعلام نموده است. این شرایط به شرح زیر است:

  • شرط لازم برای داشتن صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دریافت کارت بازرگانی به تفکیک این است که اشخاص حقوقی حداقل ۲۰۰ میلیون ریال در حساب جاری و اشخاص حقیقی ۳۰۰ میلیون ریال در حساب جاری خود داشته باشند.
  • شرط کافی جهت صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی که شرکت آنها در یکی از اتاق های بازرگانی عضویت معتبر داشته باشد ، این است که اسناد معتبری از جمله روزنامه رسمی یا حکم کارگزینی و یا لیست تامین اجتماعی که تجربه فعالیت در بنگاه های صادراتی، وارداتی و تولیدی را به عنوان عضو هیات مدیره، مدیر عامل، مدیر بازرگانی، مدیر فروش، کارشناس امور بازرگانی، مدیر امور حقوقی ارائه دهند.
  • ارائه پروانه بهره برداری ، کارت شناسایی کارگاه، پروانه فعالیت صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات از مراجع ذیربط.
  • یکی از شرایط کافی برای احراز صلاحیت اشخاص حقوقی جهت دریافت کارت بازرگانی ، داشتن حساب بانکی جاری با گردش مالی حداقل ۲ میلیارد ریال به مدت یکسال که به یکی از اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل تعلق داشته باشید.
  • اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی که داوطلب دریافتکارت بازرگانی هستند باید سند مالكيت محل قانونی به نام متقاضی یا اعضای هیئت مدیره ارائه دهند.
  • یکی از شرایط کافی برای صدور کارت بازرگانی این است کهحداقل ۶ ماه سابقه عضویت در اتاق بازرگانی تهران داشته و همچنین در دوره های آموزشی اتاق بازرگانی تهران شرکت کرده باشد.
  • یکی از شرایط کافی برای داشتن صلاحیت جهت دریافت کارت بازرگانی اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل شرکت و یا شخص حقیقی متقاضی این است که با ارائه مدارکی مانند گزارش فصلی فروش یا اوراق تشخیص مالیاتی یا آرای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی یا تامین اجتماعی پس از تائید مدیریت امور مالی اتاق تهران، عملکرد اقتصادی خود را ثابت کنند.
  • یکی از شرایط کافی برای صدور کارت بازرگانی این است که اشخاص حقیقی سابقه خدمت خود را ارائه نمایند. همچنین مدیران عامل اشخاص حقوقی باید حداقل ۳ سال سابقه کار در ادارات تابعه سازمان امور مالیاتی و گمرک ایران تحت عنوان کارشناس با تائید مدیریت عضویت اتاق تهران و نماینده سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان داشته باشند.

نکاتی درباره دریافت کارت بازرگانی :

تذکر 1: کارمندان تمام وقت دستگاههای دولتی نمی توانند برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند .

تذکر ۲: در مراحل برابر با اصل نمودن مدارک و دریافت کارت بازرگانی ، متقاضی یا نماینده قانونی او باید حتما حضور فیزیکی داشته باشد.

تذكر 3: کلیه مدارک باید در محل اتاق بازرگانی برابر با اصل شود.

تذکر ۴: متقاضیان محترم باید هنگام تکمیل اطلاعات ثبت نامی از طریق سایت در مرحله انتخاب رشته فعالیتهای خاص دقت کافی داشته باشید که رشته های انتخاب شده در زمینه نیازهای وارداتی آنان باشد. زیرا فقط واردات در چهارچوب رشته های انتخابی امکان پذیر خواهد بود و برای صادرات کالا هیچ محدودیتی وجود ندارد .